Alla inlägg den 6 maj 2009

Av maria - 6 maj 2009 20:53

Hej bloggen! Det var längesen.....

Sista helgen i april var det spanielkurs på krokstad här i säffle. Konstigt att det var något som var nära för en gångs skull! Kursledare var Maria Trogen, Ludvika, och Anniken Agaard, Norge. Två mycket duktiga instruktörer som båda tävlat i elitklass med sina jaktcockrar, och naturligtvis är vana vid praktiskt spanieljakt. Man fick många fina tips och aha- upplevelser under denna helg, och jag tror alla deltagare känner sig motiverade att fortsätta träna. Och framför allt så fick vi otroligt bra tips på hur vi kan träna olika saker. De flesta väldigt enkla, men som man aldrig tidigare tänkt på. Alla hundarna var mycket duktiga, och som vanligt när det gäller spaniels: ingen som helst aggresivitet hos någon hund, alla var coola...=)

Det var verkligen superkul att se på när Anniken och Maria visade fältsök med sina hundar som var otroligt duktiga. Jakt cockrar är också VÄLDIGT söta! Men man ska inte låta sig luras, de har stor jaktlust och är absolut inga "enbart sällskapshundar". Tänk att de små hundarna som inte är större än en tax klarar av att apportera stora fåglar som gäss! Helt otroligt. I mitt nästa liv ska jag ha en jaktcocker!

Jag o Fiffi har också varit på brukshundklubben och börjat med tävlingslydnad. Det är faktiskt riktigt roligt, (vilket jag inte trodde det skulle vara) och jag börjar fatta galoppen så att säga. (Fast vi har inte gått igenom så mycket än.....) Och Fiffi är riktigt duktig med tanke på att vi inte tränat detta förut. Fast hon tycker ju förståss det mesta är kul.


Så nu är jag en jaktidiot, en utställningsidiot och en tävlingslydnadsidiot! Var ska detta sluta?


Ovido - Quiz & Flashcards