Alla inlägg den 30 september 2009

Av maria - 30 september 2009 23:30

I Lördags var det då dags för jaktanlagsprovet i Andebu, norge. Jag och Lisbeth åkte iväg med Fiffi, Solo  och Jonas. Vi behövde inte vara på plats förrän kl 11, så det blev "nästan" sovmorgon när vi inte behövde åka förrän halv 7. Tungan ute

I Provet så ingår fältsök, fast det i norge oftast är i skogen man får söka, färskt släpspår med kanin och vattenapportering. Vi klarade alla delarna. Domaren tyckte Fiffi kunde ha lite mer fart i söket, men annars var det mesta positivt. Förutom att hon nästan höll på att INTE gå i vattnet, ett scenario som jag ALDRIG kunde ha föreställt mig. Fiffi går ALLTID i vattnet efter en apport (eller fågel då) men det var helt ny slags mark för henne. Jag vet inte hur man ska beskriva vattnet, men det var som ett kärr med mossmark runt omkring, så hundarna sjönk som bara den innan de gick i vattnet. Det tyckte Fiffi var väldigt obehagligt. Domaren sa också att många hundar brukade ha problem med att ta sig upp där. Jo tack, jag förstår det. Inte blev det lättare av att fåglarna som de skulle apportera var de största trutar jag sett i hela mitt liv. Men det gick ju vägen i alla fall, och det är ju huvudsaken. Glad Både Jonas och Solo klarade också jaktanlagsprovet. Solo startade även på enkelt vatten, och klarade det galant. Så hemvägen gick lätt, men inte så snabbt. Obestämd Jag hm, råkade föreslå fel väg. Nämligen den mellan Moss o Askim som heter 120 el 115, och tar EVIGHETER och som jag lovat mig själv att ALDRIG åka mer....Hm... Jag ska aldrig mer åka den. Hur som helst så hade vi en mycket trevlig dag. Norskar är alltid så trevliga o lättsamma när man kommer ut på något. Vi träffade också Ann Hoseth som hjälpte till på provet och som har flera hundar från Goldmoore, så det var ju också roligt. Att vädret var strålande gjorde ju absolut inte saken sämre. Skrattande

Frågan är ju hur vädret blir till lördagen när vi ska till Hamar? På vädret visade de SNÖ!!!

Imorgon är det ju också den stora dagen med stort D! Och då menar jag förståss att de viktigaste jakterna på hela året startar. (Ja, förutom pyrchjakten på rådjur, och älgjakten då..)nämligen fasanjakten och förstås rådjursjakt med DRIVANDE HUND!! Som vi inte riktigt har någon än, men med lite mer träning med norpan så har vi det förhoppningsvis snart! Om man nu hinner ut i skogen något. Rynkar på näsan Man jobbar alldeles för mycket! Imorgon  borde man ha varit ledig kan man tycka. Synd att man inte kan vara på två ställen samtidigt....

Ovido - Quiz & Flashcards