Alla inlägg den 25 augusti 2009

Av maria - 25 augusti 2009 00:00

Idag var det första gången på väldigt mycket länge som det var roligt att köpa hundmat. Sist det var roligt var väll när jag köpte en säck till Fiffi första gången eller nåt. I dagarna fick jag mitt medlemskort fr Royal Canins uppfödarklubb = 20 % på Royal Canin. Inte helt fel heller att jag fr jägarförbundet fått ett erbjudande fr Eukanuba. 19 kg foder för 99 kr!!!  Svårslagen rabatt måste jag säga. 34 kg kvalitets hundfoder till mindre pris än vad vi brukar ge för en 15 kg säck Royal Canin!

Antar att det aldrig kommer att inträffa igen, men det var ju roligt så länge det varade i alla fall!


I morgon ska vi träna vi spanielentusiaster fr Åmål, långserud och karlstad. Ska bli kul. Det var ett tag sen sist. Mycket roligare att träna med andra.

Förhoppningsvis så sköter vi oss, jag o Fiffi. Blir ett bra tillfälle att bedömma om hon är i form, och att hennes "ur form" dagar bara varit tillfälligheter.


Maken gjorde förresten rönnbärsgele häromdagen. Inte så tokigt. Tydligen kan man ha whiskey i, vilket han hade, så klart... =)

Men jag föredrar nog var för sig!

//

Av maria - 25 augusti 2009 00:00

JAha, så var då helgens grundprov avklarat. Jag och Fiffi fick inte godkänt, och nog var det lite anmärkningsvärt att INGEN av 9 startande hundar blev godkänd. Överlag så tyckte domaren att det inte var tillräklig fart i våra hundar, och att de var för styrda av oss förare. Ett sök är när hunden galoperar och söker.... Hm, kan hålla med om att det inte var någon fart alls på Fiffi den dag, + att hon knallade på sista apporten av fasanen, så det är ju inte så mycket att säga om det. Men nog såg jag ekipage som jag trodde skulle få godkänt, och som faktiskt gjorde det de skulle göra, även med fel o brister naturligtvis.  Nu är jag (tack och lov) ingen domare. Säkerligen ett otacksamt jobb dagar som denna. Mycket kan dock sägas om denna dag, men jag avstår..... Även om jag fortfarande har känslan av att hunden ska vara en helt färdig jakthund för att få godkänt på grundprov. Så kanske är det lika bra att skippa grundproven. Hundar är ju inte heller dumma. De vet så väl när det är på låtsas och när det är på riktigt! Och när det finns vilt i närheten. Kanske begär vi för mycket av våra hundar när vi övar sök efter sök gång på gång utan att det finns det minsta lilla vilt i närheten? Ja, så är det med det. Får väll se hur vi går vidare nu. Domaren tyckte inte Fiffi såg riktigt glad ut när hon jobbade, och det låg en hel del i det. Halva dagen hängde svansen rätt ner som den aldrig har gjort förut. Och vi tyckte nog hon verkade lite hängig dagen efter också. Fiffi som alltid brukar vara så glad? Igår var hon som vanligt tyckte vi, så förhoppningsvis så var det bara en släng av dålig dag.

Fast man blir ju lite orolig.....

Ovido - Quiz & Flashcards